June 22, 2010

deactivate facebook

Assalamualaikum dan hai kawan-kawan.

Aku dengan ini mengumumkan bahawasanya aku telah menyahhapuskan akaun facebook aku. hehe. untuk sementara sahaja lah.

mungkin aku akan rindu korang nanti. dan mungkin aku akan rindu untuk berfacebook. untuk update apa yang korang buat, berinteraksi bersama-sama. memang aku dah rindu dah pun. baru beberapa jam aku deactivate, dah rasa rindu. ish ;p sebenarnya, aku deactivate akaun tu hanyalah untuk sementara. kalau untuk selama-lamanya, tak mungkin aku tetap pendirian dengan kental hati aku untuk menahan rasa rindu untuk jumpa kawan2 di alam maya itu. lagipun, lebih ramai kawan2 aku kat facebook berbanding di blog ini mahupun di dunia realiti.

kenapa aku deactivate akaun tu?

eh, tak ada orang tanya lagi lah. malas lagi aku nak hurai panjang2 kenapa aku deactivate. hehe. biar lah masa berlalu tanpa aku di fb. ecece ;p

lagipun, ini hanyalah sementara. sebab kenapa dan mengapa itu memang lah ada. tapi sebab2 tu tak perlu lah dihebahkan kat sini dan tak perlu juga lah aku mengecilkan hati yang memang dah kocik ni. hehe.. pendam lebih baik atau diam lebih baik?

aku masih tertanya-tanya dalam diri ni, buat apa kita berfacebook? tapi, soalan itu juga terjawab dalam diri sendiri dengan kebaikan dan keburukan yang ada. sebenarnya, dari segi kebaikan dan keburukan itu, bergantung pada diri sendiri. itu hanyalah pendapat aku. macam2 pendapat dah yang aku baca, ada yang memberi cadangan untuk boikot, ada yang kata fb ni membuatkan markah peperiksaan jatuh dan macam2 lagi kesan2 keburukan yang aku sendiri nampak. jadi, pada pandangan aku, terpulanglah...

[sedikit maklumat aku kutip sambil type entri ni]

kenapa pulak sementara?

kalau nak deactivate ni, tak payah la sementara, baik terus tak payah join fb atau delete terus. kadang2 aku bebel macam tu juga. "sementara" juga menunjukkan aku tak tetap pendirian.ish.

kalau nak delete terus dan takkan buka atau menyentuh butang untuk di klik kat fb tu, aku takkan deactivate macam tu je. ada cara-caranya yang lebih elok la kawan2. :) dan cara ini mungkin membuatkan kita takkan sentuh fb dah. hihi. meh aku share sikit kat sini. tapi jenuh juga nak ikut cara2 ni. tapi ianya baik untuk yang memang dah TAK NAK. yang masih NAK tu, duk diam2 ok. ;p

cara-cara untuk betul2 kental delete fb :

  1. delete / remove semua gambar2 yang ada.
  2. remove all friends (ni penat sikit, tapi kalau kita remove kawan2 yang penting dan disayangi, confirm jadi lebih kental untuk delete)
  3. delete / remove semua post2 yang ada kat wall (yang mana tak pernah mendelete mende2 nih, memang jenuh) kalau dilihat balik, post2 yang ada kat wall tu adalah "kenangan". kalau tak delete mende2 tu, maknanya korang tak cukup kental untuk delete akaun fb tu.
  4. delete / remove info2 pasal personal details.
  5. dan akhir sekali, delete lah lain2 apa yang patut. kemudian terus tekan deactivate account.
*secara psychology nya, untuk delete akaun fb dengan kental memang kena delete segala benda yang ada, biar jadi kosong macam korang first buat fb dulu.


sebab aku belum delete semua la, aku kata "sementara" ja aku deactivate. dan juga sebab aku masih di kategori yang NAK. ;p


**************************

sometimes, they said "strangers can be like a family". mungkin juga lah. bila kita dapat berinteraksi dengan orang yang tidak dikenali dengan mesra dan lebih dikatakan friendly. apapun, aku lebih menghargai orang yang betul2 IKHLAS untuk berkawan dengan aku.

all FRIENDS kat fb list tu, IKHLAS ke? hmm....

6 comments:

la said...

huyoooo!!....saya doakan lo bersemangt kental.huhu

lo said...

haha smngt kental utk apa?

chaied said...

oh oh.. :P patutla x nmpk kamo menupdate status..adakah kamo mahu men JOIN milatfacebook?

lo said...

oh. k.chaied.
smentara saja lah i deactivate.hu.
haritu dah usha da millatfb, tapi ia pny still slow.
salah satu kelebihan fb disbbkan ia mmg lbh LAJU. kelajuan memainkan peranan penting dlm soal masa. :D

i tak boleh tggl fb lama2 sgt, ni pun dah rindu kamo ;p

raPunzEL said...

bakpo tibo2 wt keptuse drastik nop deactivate fesbok..??

lo said...

olohh. sajo nk suh mu windu ko aku. haha ;p