June 6, 2010

Part 2 (February 2010): sweet bees and honey

2010. sambungan daripada entry sebelum ni "singkap memori part 1: January 2010" . tapi tu al-kisah bulan Jan. al-kisah bulan February, banyak suka dan duka aku tak sempat nak share kat sini.

emm, best moment yang paling tidak dapat dilupakan masa di Melaka. especially, masa tengok orang kutip madu lebah. tu sambil mencari sampel madu lebah untuk thesis project.

hasil kutipan aku sendiri neh.eheks ;p

aku macam tak percaya je bila kena pakai topeng macam ni. masa untuk ambil hasil madu daripada sarang lebah, kena la pakai topeng/topi macam ni sebagai perlindungan khas daripada encik2 "bee" yang nakal itu.

ni dia hasil daripada sarang, masih ada lebah berkerumun kat situ. auww takut juga masa nak posing bergambar ni. then, kita kasi "smoke" sikit untuk pengsankan encik2 "bee" itu.

see!! madu lebah mengalir keluar. ;)

kemudian kita letakkan kat dalam bekas khas untuk dapatkan lagi hasil madu lebah itu.

Selepas diproses dan dapat hasilnya, kemudian madu lebah ini ditapis dan dimasukkan dalam botol. huhuhu lebih kurang la tok su (bee keeper) yang menunjukkan demo untuk kutip madu ni. *terima kasih tok su ;)


additional information:

ni la tempat kita ternak Queen of the bees. bila ada queen, askar2nya akan bekerja keras untuk mencari debunga2 dan menghasilkan madu.


gambar ni pula menunjukkan madu yang terlebih matang dan telah habis dimakan oleh anak2 lebah. kalau kita lambat kutip, jadi macam ni la.


kesian encik "bee" lemas dalam "honey bee"

p/s- for this special moment: *credit to Nasihah, ayahnya (pakcik Musa) dan tok su. infinity thanks to them ;)

bila dapat hasil nya, kemudian kami ke beach.

i really love this "bees and beach" moment :D

hey there, see you soon ;))


emm, dikesempatan ini..

al-fatihah buat bapa saudaraku yang kembali ke rahmatullah pada 21 February. Itulah, keseronokan dan kegembiraan hanyalah sementara. namun, hidup harus diteruskan. Semoga my aunt (sue ti) dan anak2 nya hadapinya dengan lebih bersemangat dan tabah dengan dugaan ini. Doakan untuk kekuatan mereka ya.


No comments: